Illumination & Lighting Design Association

روشنایی تابلوهای تبلیغاتی

۷ مرداد ۱۳۹۸ در: دانش روشنایی

تابلوهای تبلیغاتی امروزه در شکل و اندازه های مختلف به عنوان ابزاری قدرتمند جهت معرفی محصولات متنوع مادی و معنوی در دسترس همه اقشار و صنوف جامعه قرار دارند. این ابزار در فضایی مناسب, شرایط رقابت را برای سفارش دهندگان فراهم نموده است و در کنار دیگر مبلمان شهری, هویت شهرها را تشکیل می دهد و گاهی به عنوان نشانه های شهری, مسافران شهر را از سردرگمی نجات می دهند و در انتخاب  مسیرهای درست راهنمایی می کنند, همچنین در ترافیک های طولانی و خسته کننده نیز تا اندازه ای ساعات انتظار را تحمل پذیر می نمایند.

بررسی روشنایی تابلوهای تبلیغاتی
1– رویت تابلوهای تبلیغاتی
در فرصت کوتاهی که در اختیار ناظر جهت مشاهده یک تابلوی گرافیکی در حین عبور از معابر شهری قرار دارد, پیام باید بسیار جذاب و درک آن نیز آسان باشد, ضمن اینکه محل قرارگیری تابلو نیز به منظور رویت بهتر و انتقال پیام در بسته ترین زاویه های دید حائز اهمیت است.
اولین نکته در تابلوهای تبلیغاتی, انتخاب محل مناسب و جانمایی آن است. در واقع با رعایت تناسب و برقراری ارتباط بصری با منظره محل نصب و فراهم بودن میدان دید کافی, بخش عمده ای از موفقیت یک تابلو تبلیغاتی رقم خورده است. از طرف دیگر, توجه به سرعت ترافیک و در پی آن انتخاب گرافیک متناسب که برآیند آنها منجر به آماده سازی پیامی گویا از صفحه تابلو تبلیغاتی باشد, حائز اهمیت خواهد بود. ضمن آنکه وجود نور مناسب در روز و شب, در کیفیت و نمایش مناسب از مجموعه عوامل مطرح شده بسیار نقش آفرین است و در مواجه شدن با تصویری یکنواخت و شفاف, کارساز خواهد بود.
جدای از عوامل یاد شده, توانایی ناظر در امر دیدن از اهمیت به سزایی برخوردار است که بخشی از این توانایی خواص  فیزیکی تابلو تبلیغاتی بستگی دارد, از جمله:
– اندازه و فاصله آن از چشم ناظر
– کنتراست موجود بین تابلو تبلیغاتی و پس زمینه آن
– میزان نور یا روشنایی منعکس شده از سطح تابلو تبلیغاتی
بخشی دیگر نیز به قابلیت های چشم انسان در قبال شرایطی که در آن قرار دارد وابسته است از جمله:
– شرایط سنی
– سلامت, قدرت بینایی و حساسیت چشم ناظر
– همچنین عوامل محیطی از جمله گرد و غبار, شرایط جوی و نیز سرعت حرکت ناظر, از دیگر موارد تاثیرگذار است.

2- روشنایی تابلوهای تبلیغاتی
ساعات تاریکی حدود ۴۰ درصد از کل زمان مشاهده تابلوهای تبلیغاتی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که خانواده ها در این ساعات برای خرید, رفتن مهمانی یا تفریح, بیشتر در کنار یکدیگر قرار دارند و فرصت مناسبی را برای تبادل نظر در مورد خرید یا انتخاب خدمات تبلیغ شده بر روی تابلو تبلیغاتی در اختیار دارند. لذا به نظر می رسد اهمیت این ساعات بیش از درصد زمانی آن است.
بدون تردید عوامل زیادی در چشمگیر بودن یک تابلو در شب تاثیر گذارند که قابلیت دید صفحه تابلو تبلیغاتی مهمترین نیاز در امر نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی است. از مهمترین این عوامل می توان به عوامل زیر اشاره کرد:
– کنتراست مناسب یا همخوانی و تناسب نور محیط با نور تبلیغاتی
– عدم خیرگی منابع نوری موجود در محیط که مانع دیده شدن محتوای تابلو شود.
– یکنواخت بودن میزان روشنایی در سطح تابلو
– عدم انعکاس نور خیره کننده از سطح تابلو تبلیغاتی
روش صحیح به کارگیری منابع نوری در روشن کردن تابلوهای تبلیغاتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
طراحی و محاسبات روشنایی به عنوان اولین گام در نورپردازی حرفه ای تابلوهای تبلیغاتی مطرح هستند.

روشنایی تابلوهای تبلیغاتی

انتخاب منبع نوری مناسب
رنگ نمایی و بهره نوری لامپ از مهمترین عواملی هستند که در انتخاب لامپ مناسب جهت روشنایی تابلوهای تبلیغاتی باید به آنها دقت نظر داشت. بدیهی است در امر تبلیغات حساسیت صاحبان کالاها و ارائه کنندگان خدمات و همچنین طراحان گرافیک در مورد طرح هایشان,‌ به ویژه به لحاظ رنگ, بسیار زیاد است. از این رو, نور سفید به عنوان نوری که دارای طیفی کامل است, مناسبترین گزینه جهت روشن کردن تابلوهای تبلیغاتی به شمار می رود تا ضمن انعکاس رنگ های واقعی, امکان خوانا بودن و وضوح تصاویر نیز فراهم گردد.
شاخص رنگ نمایی (Color Rending Index), در مباحث مهندسی روشنایی با نام CRI نشان داده می شود و در واقع, بیان کننده میزان نور مورد نظر است که به صورت رنگ واقعی و طبیعی خود دیده می شود.
بهره نوری لامپ ها نیز بر حسب لومن بر وات اندازه گیری می شود. لذا با عنایت به لزوم مصرف بهینه انرژی, آن هم در سطح وسیع و گسترده ای مانند تابلوهای تبلیغاتی نیز مواردی را باید مد نظر قرار داد, از جمله نوع و توان لامپ, نوع رفلکتور و ابعاد تابلو تبلیغاتی.

نوع لامپ
متناسب بانوع لامپ, پرژکتور یا چراغ تفاوت پیدا می کند, مطابق با آنچه که در مورد لامپ های مرسوم جهت نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی عنوان شد برای لامپ های متال هالید, فلورسنت فشرده و در مواردی برای لامپ های LED از پرژکتور استفاده می شود. در جدول زیر, اولویت های استفاده از لامپ های گوناگون برای روشنایی تابلوهای تبلیغاتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

روشنایی تابلوهای تبلیغاتی

همان طور که در جدول نیز مشخص شده است, لامپ های متال هالید و فلورسنت فشرده (کم مصرف) از بهترین گزینه ها به شمار می روند. در حالی که لامپ های بخار سدیم با وجود بهره نوری بسیار بالا و طول عمر زیاد به دلیل خاصیت رنگ دهی بسیار ضعیف از چرخه لامپ های مورد استفاده در روشنایی تابلوهای تبلیغاتی خارج می شوند.

توان لامپ
توان لامپ متناسب با میزان نور مورد نیاز به شدت روشنایی مورد نظربستگی دارد. معمولا هر چه به توان بیشتر از یک نوع لامپ نیاز داشته باشیم, اندازه یا سایز آن لامپ نیز بزرگتر خواهد شد وخود به خود نیاز به چراغ یا پرژکتوری داریم که هم امکان جای دهی لامپ مورد نظر را داشته باشد و هم در صورت نیاز به ملحقاتی نظیر ترانس, راه انداز, خازن, سرپیچ و … , امکان افزودن آنها را داشته باشد.

نوع رفلکتور
طراحی روشنایی تابلوهای تبلیغاتی باید به گونه ای انجام پذیرد که تا حد امکان نور یکنواختی روی سطح تابلو تابیده شود. لذا ابتدای ترین راه حل, نصب چراغ در محلی است که نسبت به نقاط مختلف سطح تابلو در مرکز ثقل قرار گرفته باشد. اما در عمل, به علت ایجاد مانع در مسیر دید ناظرین, این کار امکان پذیر نیست. از طرفی اگر چراغ ها در حاشیه تابلو نصب شوند, نقاط قرار گرفته در آن حاشیه به سبب فاصله کمی که تا منبع دارند, از سطح روشنایی بسیار بیشتری نسبت به نقاط قرار گرفته در مرکز و لبه های مقابل تابلو برخوردار می شوند. این در حالی است که شدت روشنایی هر نقطه از سطح عمود بر شار نوری با مجذور فاصله آن نقطه تا منبع نوری نسبت عکس دارد و بنابراین افزایش فاصله نقاط تا منبع نوری تاثیر زیادی بر کاهش شدت روشنایی آن نقاط دارد.

روشنایی تابلوهای تبلیغاتی

منبع: Faranoor.com

    انجمن حرفه ای روشنایی و نورپردازی توسط جمعی از فعالان شناخته شده در حوزه نور و صنعت روشنایی کشور تاسیس شده که در زمینه های مختلف تولیدی، تجاری، طراحی، اجرایی فعالیت دارند.
    این انجمن به عنوان تنها تشکل رسمی غیر انتفاعی و تخصصی نور و روشنایی وابسته به اتاق بازرگانی برای ایجاد بستر لازم و حضور گسترده تمامی فعالان صنعت روشنایی با رویکرد حمایت از بهبود فضای کسب و کار و امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندر کاران پا به عرصه فعالیت گذاشته است.

    آدرس

    تهران، خیابان میرزای شیرازی، نبش کوچه شهدا، پلاک 229

    تلفن

    88720630 (021)

    همراه

    09912702562

    فکس
    ایمیل

    info@ildalighting.com